Referens

Unicarriers

”En mer professionell speditionsavdelning”

Under sommaren 2008 bestämde sig trucktillverkaren Unicarriers (fd Atlet) för att överlåta ansvaret för sin transport- och speditionsfunktion till Sonat. Unicarriers logistik- och transportchef, Johan Rydén, hade tidigare tagit hjälp av Sonat i samband med en större transportupphandling som han blev mycket nöjd med.

– Vid den upphandlingen fick jag stort förtroende för Sonats förmåga att säkra både en hög prestanda och ett bra pris. Målsättningen med samarbetet med Sonat var att få en bättre samordnad transportverksamhet, kontroll över transportbokningarna och en ökad leveranskvalitet, förklarar Johan Rydén.

Senare fick Sonat ansvar för att löpande boka Unicarriers transporter och hantera verksamhetens spedition av truckar som från fabriken i Mölnlycke. I Sonats ansvar ingår också att kontrollera alla transportfakturor och hantera reklamationer hos transportörer.

Kunder i 50 länder

Det har hänt mycket sedan 1958 då grundaren Knut Jacobsson startade Unicarriers hemma i sitt kök i Göteborg. Idag är företaget globalt verksamt med egna dotterbolag i 30 länder och distributörer i ytterligare 17 länder. Grundidén är dock densamma; att förbättra lönsamheten i kundernas interna materialhantering genom att erbjuda ergonomiska och användarvänliga produkter. Under 2007 förvärvades Unicarriers av japanska Nissan, vilket har skapat förutsättningar för Unicarriers att ta ytterligare ett steg i sin globala expansion.

– Snabba och säkra leveranser är en oerhört viktig del av hela vårt erbjudande. Redan några månader efter Sonats implementering
av den nya funktionen såg vi tydliga resultat av vårt samarbete. Tillförlitligheten och tillgängligheten har ökat och vi känner en stor trygghet i att Sonat har full koll på läget, med mer fokus på enskilda utleveranser och var de befinner sig i flödet.

Unicarriers

Vi har ett mycket bra samarbete med Sonat som kommer att utvecklas vidare framöver

Johan Rydén

Stand-on stacker A

“Vår egen speditionsavdelning”

Johan Rydén berättar att Sonats personal snabbt har fått ett stort förtroende i Unicarriers organisation och externt i relation
till kunder och transportörer.

– Det bästa är att de uppträder som om de är vår egen speditionsavdelning. Många uppfattar Sonat som vår egen personal, vilket ger oss ett mervärde.

– Sedan vi köptes av Nissan har kraven skärpts på att vi ska agera effektivt och professionellt i alla delar. Mot den bakgrunden är Sonats kompetenta personal en viktig resurs för oss, säger en påtagligt nöjd Johan Rydén. I framtiden ser Johan Rydén ytterligare möjligheter till ett utvecklat samarbete med Sonat.

– Vi har ett mycket bra samarbete med Sonat som kommer att utvecklas vidare framöver. Hur får framtiden utvisa!

Utmaning

  • Dålig kontroll på flödet av utlevererade truckar och på företagets totala transportanvändning.
  • Avsaknad av kontroll över exakt var kundernas produkter befinner sig i leveranskedjan.

Lösning

  • Sonats personal har ”insourcats” som Unicarrierss egen speditionsavdelning.
  • Sonats personal är både en intern speditionsavdelning som agerar operativt i vardagen samt en långsiktig utvecklingspartner.

Resultat

  • Tillförlitligheten och tillgängligheten har ökat i Unicarriers flöde av truckar.
  • Samordningen av transporterna har förbättrats radikalt.
  • Transportbokningar görs mer strukturerat.
  • En professionell speditionsavdelning som ger ett mervärde både internt som gentemot Unicarrierss kunder.

Om Unicarriers

Unicarriers affärsidé är att förbättra lönsamheten i kundens interna materalhantering genom att erbjuda användarvänliga och ergonomiska produkter inklusive eftermarknadsstöd och tillhörande tjänster. Verksamheten omsätter närmare 2 miljarder kronor och sysselsätter cirka 1 000 personer.

unicarriers-logo