Logistics for profitable growth
Så hjälper vi Hultafors kontrollera sina fraktkostnader
Hultafors Group är en snabbväxande svensk koncern som förser professionella användare med kvalitativa arbetskläder, skyddsskor, huvudskydd, handverktyg, arbetsbelysning och stegar. Under senare år har koncernens logistikutveckling handlat om att möjliggöra en fortsatt snabb global tillväxt och en hög effektivitet i sina logistikprocesser.
– Målet är att vi ska växa organiskt med 15 procent per år och ovanpå det med ett och annat förvärv, säger Nicklas Axell som sedan mer än sex år är logistikdirektör på Hultafors Group. Dessförinnan jobbade han under tolv år på Apoteket. Först med logistikutveckling, därefter som ansvarig för varustyrning för att sedan under nästan fyra år axla rollen som chef för varuförsörjning. 2018 gick han vidare till sin nuvarande roll. – Det är två väldigt olika företag inom två branscher som inte har speciellt mycket gemensamt med varandra. På Apoteket genomförde vi omfattande förändringar, vilket gav mig erfarenheter som jag definitivt har stor nytta av på Hultafors Group, säger Nicklas.
Produkter för professionella
Konsumenter associerar i allmänhet varumärket Hultafors till saker som tumstockar, yxor, vattenpass och andra verktyg. De verkligt stora segmenten är dock professionella skyddskläder och skyddsskor som säljs under varumärken som Fristads, Snickers Workwear och Solid Gear. Bara för att nämna några av bolagets 16 varumärken. Produkterna utvecklas, tillverkas och säljs under de egna varumärkena och erbjuds via ledande återförsäljare i närmare 70 länder, varav de flesta finns i Europa och Nordamerika.
Säkerställa tillväxt med hög effektivitet
Hultafors Groups snabba, lönsamma tillväxt gör att logistikverksamheten både behöver bygga den kapacitet som behövs för att hantera den snabba tillväxten och samtidigt jobba systematiskt med att säkerställa en hög effektivitet i alla logistikprocesser.
– Det är viktigt att logistiken kan möta koncernens långsiktiga behov av effektivitet. Ett exempel är att vi har tagit höjd för våra långsiktiga tillväxtambitioner när vi etablerade vårt nya automatiserade centrallager i Polen och gick från 14 000 till 30 000 kvadratmeter. Vi hade en överkapacitet i lagret på kort sikt, men på lång sikt hade det blivit dyrare att flytta lagret eller etablera fler externa lager, berättar Nicklas.
Utvecklar transportfunktionen
Trots senare års pandemi med störningar i de globala leveranskedjorna, stigande räntor och en ekonomisk avmattning, som till stor del har drabbat byggsektorn, har Hultaforskoncernen fortsatt att växa med god lönsamhet. För att lyckas med det konststycket gäller det att erbjuda prisvärda premiumprodukter, vilket i sin tur kräver ett systematiskt arbete med att effektivisera och utveckla logistiken.
– Under mina första två år på Hultafors Group fokuserade vi på att etablera en distributionsstruktur som stödjer fortsatt tillväxt, bland annat genom att etablera två centrallager. Ett i Polen som betjänar Europa och ett i Milwaukee som distribuerar våra produkter i Nordamerika. Nu ligger vårt fokus på att stärka vår transportfunktion och vi har därför initierat ett arbete med fokus på transportkostnader, prestationsstyrning och hållbarhetsrapportering. Det är ett arbete som vi gör i samarbete med logistikbolaget Sonat, säger Nicklas och nämner att han lärde känna Sonat som ett skickligt supply chain-företag redan under sin tid på Apoteket. Då fungerade bolaget som Apotekets outsourcingpartner för logistikflöden av medicin och andra apoteksvaror.
– Sonat är en kompetent och flexibel samarbetspartner som hjälper oss att utveckla det som vi inte riktigt hinner med eller har förmåga att göra själva, säger Nicklas och betonar att enbart sen 2020 har Hultafors Groups försäljning fördubblats, vilket ställer krav på en ambitiös och genomtänkt planering och utveckling av logistiken.
Freight Cost Management
I ett nyligen sjösatt projekt för avvikelsekontroll av transportkostnader – Freight Cost Management – levererar Sonat en tjänst för uppföljning, analys och hantering av avvikelser i Hultafors Groups stora flöde av inkommande transportfakturor. Man driver dessutom ett arbete med ständiga förbättringar baserat på de insikter som arbetet ger.
– I Sonats tjänst kombineras deras expertis med en mjukvara för avvikelsehantering och kostnadskontroll. Bokningsdata från vårt TAsystem matchas automatiskt mot alla transportfakturor och våra transportavtal, förklarar Nicklas och framhåller att projektet startade i juni och redan några månader senare har det levererat stora besparingar.
– Kostnaden för införandeprojektet och driften fram tills nu är redan finansierad. På längre sikt är det min förhoppning att vi ska hitta avvikelserna, rätta till det som är fel och därefter få en i princip helt korrekt fakturering från våra transportörer.
Vad beror alla avvikelser på?
De avvikelser som hittills har identifierats i projektet beror inte enbart på en över- eller felfakturering från transportörerna. En del avvikelser är ett resultat av att transporter bokas felaktigt, exempelvis på fel avtalsnummer eller att man bokar fel typ av tjänst. Historiskt finns det en bild av att transportbranschen kan vara mindre transparent i sin fakturering och att man döljer olika kostnadstillägg i komplexa prismodeller. Oförutsedda kostnader som riskerar att hamna på de ofta svårtolkade transportfakturorna.
– Ja, transportbranschen bidrar ju inte alltid till att göra det enklare att förstå och verifiera fakturor. När en 480-sidig pdf-faktura dunsar in så krävs det ganska mycket av en medarbetare som ska säkra fakturans korrekthet, konstaterar Nicklas med ett leende.
Hållbara flöden
När Hultafors Group nu får ett bättre grepp över fakturaavvikelser är resultatet inte enbart en mer korrekt fakturering och efterföljande besparingar. Projektet ger även en bra grund för att designa bolagets framtida supply chain-flöden förklarar Nicklas.
– Att få en bra koll på alla våra transportflöden gör att vi kan utforma en mer hållbar logistik som driver på vårt ambitiösa hållbarhetsarbete. Transportflödena är en oerhört viktig pusselbit i vårt arbete för att reducera vår totala klimatpåverkan. Här jobbar vi sedan länge med att utveckla förpackningslösningar som minimerar volymen och samarbetar med våra transportpartners för att uppnå förbättringar på hållbarhetsområdet.
Denna artikel är publicerats i Supply Chain Effect, nr 5 2024. Läs hela tidningen här.