Alla blickar mot inbound
— Frågan är: hur hittar vi rätt flöden när marken under oss skälver? Om du skulle se dina varor bättre i realtid, skulle du då kunna ta mer agila beslut? säger Björn Redig, den nya affärsområdeschefen för tillverkningskunder hos Sonat. Med snabba fötter och med ett stort nätverk har Redig och hans kollegor, trots motsättningar, designat konkurrenskraftig logistik, som resulterat i markanta tillväxtökningar mitt i en lamslagen världshandel.
Redig bläddrar igenom en kritisk analys av en inköpsrapport från ett globalt materialföretag. Det är uppenbart att logistiken har haft det motigt under året och nu påverkar utmaningarna konkurrenssituationen. Analysen förmedlar tydligt hur efterfrågan stegrat under pandemin, men visar även på hur inköpsflödet sinat och hur kunden blivit omsprungen av konkurrenterna. Som spiken i kistan: omnämns flera kostsamma produktionsstopp. — Hotbilden för just det här företaget blir alltmer påfallande, det handlar kanske först om ökade kostnader, men slutar sedan i lägre marginal och kraftiga tapp i försäljningen, säger han.
Utöver sitt arbete med supply chain design, så vill Sonat utmana insynen i hanteringen av inboundflöden specifikt. — När vi nu har en turbulent marknad ser vi att många tillverkande företag inte får in sina komponenter i tid, det betyder ofta kostsamma produktionsstopp, förklarar Björn. — Därför har vi utvecklat en tjänst som tar hand om just inbound-problematik, som inte bara kortsiktigt ser över försenade varor utan även långsiktigt berör hur flöden kan omstruktureras och skalas upp och ned, beroende på hur marknaden svänger.
Inbound-tjänster hos Sonat, ger tillverkarna insyn i inköpsflödet från en rad operativa vinklar, tjänsten innebär även ett samarbete där data analyseras för att underbygga nya strategier. — Vi tar fullt ansvar, säger Björn, till och med i den mest kritiska av situationer. Först och främst använder vi vårt globala nätverk för att identifiera alla inköp som kan innebära problem, sen agerar vi på dessa. Rent konkret, ringer vi till alla led, designar om varuflöden och hanterar all dokumentation. Vidare, jobbar vi fram full transparens, ett tillvägagångssätt som sedan implementeras som en del i produktionen, och till sist lägger vi upp en plan för hur vårt gemensamma arbete blir proaktivt, det vill säga, mindre benäget att släcka eldar och alltid steget före, berättar Björn.
Under de senaste tjugo åren har Sonat positionerat sig som en självständig katalysator för bättre, ärligare, och mer synliggörande inbound-logistik. — Historiskt sett har inköp av stora volymer kunnat pressa priset från materialförsäljarna, men tillverkare idag bör se över sina single-source strategier och vara mer vaksamma kring risken med få ingångar. Arbetar vi tillsammans finns det stora möjligheter att hitta tåliga och hållbara inköpsflöden, med flera aktörer inblandade. Men komplexiteten i multi-sourcestrategier kräver ofta en kompetent partner, någon som kan förtydliga där klarhet behövs, det är där vi kommer in, säger Björn.
Världshandeln genomgår fortfarande stora motsättningar och komponentmarkanden har varit särskilt utsatt (på grund av pandemin, geopolitiken, ökade transport- och produktionskostnader och skiftande gränsregler) ett utgångsläge som ökat intresset för förbättrad logistik. Under 2020, arbetade Sonat i allians med ett medicinföretag för att säkra deras leverans av respiratorer för Covid-19 patienter. — Vi konstaterade snabbt att 30% av inbound-logistiken var kritisk, och arbetade med våra nätverk för att proaktivt säkra produktionen. Detta ledde till en 600% tillväxt, trots en minst sagt kaosartad global marknad. Slutresultatet räknades givetvis främst i antalet räddade liv, men också genom EBITA marginalen som gick upp från 12,5 till 19,2%, berättar Björn medan han ögnar igenom företagets siffror från fjolåret, — Sättet som visibiliteten snabbt kunde påverka just den här volymeskaleringen var anmärkningsvärd, menar han.
Visibilitet är en av grundstenarna till en hållbar tillväxt. Och trots att flera av Sonats kunder har kritiska flöden som behöver lösas dagligen, är målsättningen alltid att designa för framtiden. — Och frånsett ett extremt handelsklimat, så planerar vi för långsiktiga skift på den globala marknaden, med förankring i cirkularitet och ett behov att förändra komponentshanteringen. Det vedertagna single-source tänket, och i och med det, ett förhållningssätt som enbart bygger på pris, kommer för alltid innebära risker, förklarar Björn, — Jag hade ett möte förra veckan, med en europeisk kund som tagit hem produktionen. Vi skissade upp en ny flödesdesign, som byggde på flera utspridda lager, allt för att förebygga risken, balansera kostnaderna och kunna reagera snabbt på förändrade kundbeteenden.
Logistikdebatten världen över blickar just nu mot lokala och regionala inboundlösnignar, och med all rätt. — Det ökade behovet av att skapa tåliga flöden, tvingar tillverkarna att minska sin tilltro till just-in-time tillverkning, skriver Capgemini i deras Fast Forward rapport från november 2020. Och logistikindustrins experter håller alla med: reaktionskraften hos företagen idag är avhängt hur snabbt de kan skifta inbound mot mindre, regionala inventarier.
— På Sonat arbetar vi med bättre visibilitet och större kontroll, men i mindre omfång, vilket ger våra kunder en mer hållbara just-in-time förmågor. Detta betyder, i praktiken, mindre energi, lägre kostnader och högre vinstmarginaler. Det är de målen vi gemensamt vill nå, berättar Björn.
Som nybliven affärsutvecklingschef på Sonat är Björn rastlös, han vill genast uppfinna nya hållbara varuflöden. För honom innebär det implementationen av ny anpassad teknik, men innefattar även en mänsklig lyhördhet mot omvärlden och ett snabbt fotarbete. Visibilitet i realtid, transparens och risköversikt är grundpelare för bra logistik, men det är i symbiosen mellan ny teknologi och erfarna förmågor de bästa flödesrytmerna skapas.
— Jag möter ofta företagsledare som är stressade på grund av försvagade inbound-resultat, säger Björn och ser allvarlig ut, — De kommer till mig med andan i halsen och beskriver en bävan kring att inte ha full kontroll på sina inbound-leveranser. Jag får ofta höra skräckhistorier om hur de packar upp varor på morgonen för att inse att några av komponenterna fattas, och hur sedan hela dagar försvinner ur produktionsscheman och om hur kunderna till slut vänder sig till konkurrenterna. När vi samarbetar med våra kunder så ser vi till att eliminera dessa situationer genom att belysa, se över och kontrollera varje liten del av flödet, tills vi vet med säkerhet var alla varor befinner sig. Vår best bevarade hemlighet: vi gissar aldrig, vi vet, säger Björn.
Kollapsen av världshandeln har definitivt synliggjort logistiken för allmänheten. Men det finns två sidor av myntet: å ena sidan sätter nyheterna press på företagen, å andra sidan är kunderna mer förstående för förseningarna. Varför kommer inte mina utemöbler, undrade kanske kunden i våras? Och fick, som många andra, svaret att möblerna, de satt fast i Suezkanalen. Men med dessa globala logistikutmaningar, ser man tydligt att världen är redo att tänka om för att bemästra motgångarna. — Uppmärksamheten som riktats mot oss flödesdesigners, säger Björn, har lett till en uppsjö av intresse hos globala kunder som vill säkra sin inbound-logistik. Och medan min erfarenhet växer, i takt med mitt nätverk, utvecklar vi fler och fler komplexa, anpassade, regionala, multi-source-lösningar, sammanfattar Björn, — Med trygg inbound-kontroll kan vi försäkra att våra kunder är välpositionerade som de mest motståndskraftiga och lönsamma på marknaden.