En nytänkande marknadsplats
Att detaljhandelssektorn behöver höja ambitionsnivån för att effektivisera och samtidigt minska utsläppen är vi många som värnar om. Frågeställningen är hur miljö och leveranserbjudandet hör ihop.
Att Byggmax särskiljer sig som ett växande, entreprenörsdrivet detaljhandelsföretag är en viktig förutsättning. —Vi är rebeller i grunden som startade en bygghandel med demokratisk prissättning för trettio år sedan. Idag har vi över 160 butiker i Sverige, Norge och Finland, ler Niklas Hamberg, Head of Supply Chain på Byggmax. —Vi drivs av att göra saker annorlunda: från hur vi driftar butiker, till centralt inköp och service. Det ligger i vår kultur att hitta nya vägar och utmana i alla processer, säger Niklas.
Svenska handlare har länge sett hållbarhet som en nyckelfråga, men få har lyckats hitta varuförsörjningsstrategier som är transparenta, där företagen kan leverera på ett rationellt sätt. Men för att utmana detta har Byggmax satt en intressant förändringsagenda med t.ex. båttransporter, lokala inköp och miljömässiga materialval, något som medfört en ökad komplexitet. Byggmax har också valt att jobbat hårt med kundinsikter.
Ordet insikt är viktigt här. Tillsammans med Sonat har Byggmax aktivt använt kundservice som affärsverktyg, för att matcha fysiska flöden med en sammanhållen och hållbar leverans. —Idén om att köpa varor på ett hållbart sätt är lönsamt för både kunden och oss, men det är inte alltid den enklaste vägen. Komplexiteten blir därför vår konkurrensfördel. Idag har vi allt online: plankor, gips, skruv och uterum, m.m.. Men alla dessa typer av gods kräver olika transporter och det gör att vår affär blir superkomplex. När vi lyckas skapa ett kvalitativt, miljömedvetet, leveranserbjudande särskiljer vi oss rejält, menar Niklas.
Sonat började jobba med Byggmax under hösten 2019, och utvecklade proaktivt kund- och leveransservice, fraktupphandlingar , trimmade processer i lager samt digitalisering. Med pandemin och ”stanna-hemma-effekten” under våren 2020 blev hävstången stor. — De resultat som vi trodde skulle komma under tre år kom på två kvartal, säger Niklas. Försäljningen ökade med mer än fyrtio procent under andra kvartalet 2020.
—Vi ser tillväxten under året som en potential att stärka Byggmax kundlojalitet ytterligare. Därför arbetade vi under våren 2020 igenom alla varuflöden, steg för steg: både för en effektivt flöde av varor och för en kvalitativ upplevelse, säger Pernilla Johansson affärsansvarig för Byggmax på Sonat. Det är olika förväntningar som ligger till grund för att e-handlare idag drivs av att leveranser ska gå snabbare och snabbare. —Vi försöker istället vara insiktsfulla och fundera på vad branschen behöver, i vårt fall kanske det inte handlar om att alla varor måste komma fram dagen efter, säger Niklas.
I partnerskap med Sonat har Byggmax kunnat identifiera flera behov: som t.ex. en kunds långsiktiga husrenovering, där ordern ofta läggs veckovis, eller kunder som kommer in i butik och planerar vad de ska köpa i flera steg. — Våra varor blir inte inkuranta, det är inte mjölk vi jobbar med, utan gipsskivor. Allt måste inte gå snabbt för att alla andra gör det, säger Niklas.
Med veckobaserade ledtider blir det mycket lättare att samlasta och vinna stordriftsfördelar, något som direkt påverkar både kvalitet och hållbarhet. Hur detta sedan ser ut i ett informationsflöde är något Sonat utvecklat tillsammans med Niklas: —Vi har haft som mål att skapa en intelligent ”supply chain” och att vi informationsmässigt kan hålla ihop det. Detta ger visibilitet för butiker och slutkund, så båda kan se och följa en order, beskriver Pernilla.
Det är tydligt att Byggmax är ett är ett värderingstryggt företag, ett varumärkesdrag som Sonat delar. — De förstår oss och tar sig tid att faktiskt sätta sig in vår affär. Sonat ligger hela tiden nära oss som kund för att kunna hjälpa oss när det behövs, en spännande och inte så vanlig affärsidé. Man kan sätta upp vilka processer och mötesstrukturer som helst, men det handlar oftast om vilken typ av ansvar för framtiden som respektive part vill ta. Det man på riktigt vill åstadkomma, säger Niklas, är att vi är överens om att satsa på att lösa komplexa varuflöden, med målet att hållbarhet och kundupplevelse ska kännas så enkel och bra som möjligt för slutkunden. Det ska vara lika lätt att köpa hem plankor som att klicka hem en matvaruorder, när vi kommit dit kommer jag vara stolt, avslutar han.