Humanistiskt nytänkande
Mattias Norin är en av Sveriges mest progressiva chefer och har som mål att driva det nyskapande kompetens- och kunskapsföretaget Sonat med nya idéer och ett cirkulärt förhållningssätt.
På Sonats kontor på Vasagatan i Stockholm är stämningen varm och gemytlig. Till skillnad från många andra logistik och tjänsteföretag, har Sonat en mer humanistisk framtoning. Över golvet syns grupper som sitter tillsammans och diskuterar, och i fulla möteslokaler speglas en opretentiös kreativitet. Det är lätt att förvänta sig en kargare miljö när effektiva varuflöden är huvuderbjudandet, men faktum är att miljön hos Sonat är avslappnad, informell och bemötande. Som varumärkets nyligen tillsatta VD, kan Mattias Norin inte annat än erkänna: – Många företag i vår bransch arbetar mindre sammansvetsat, hos oss kommer du snabbt in i en stark gemenskap. Han har hunnit fylla 48 år, chefen som arbetade under många år på Sonat, tog några års paus för att sedan träda in som VD i början av 2020. – Bara det att vi är ett värderingsstyrt företag gör oss unika. Vi har tydliga värderingar: humanism, integritet, samarbete, utveckling, professionalism och sann kundorientering, de vägleder oss dagligen i olika val, säger Mattias.
Han sitter bekvämt i ett av mötesrummen, med ett positivt och stolt leende på läpparna. – Det är klart att vi vill vara ett företag som tjänar pengar och växer, men vi vill också vara pionjärer inom varuförsörjning, gå före i utvecklingen, samt bidra till en hållbar rytm bortom den ekonomiska framgången, säger Mattias. När han pratar om rytm, syftar han till nya kreativa utvecklingsområden där Sonat jobbar med både överskådlighet och cirkulära modeller. – Det finns så nära koppling mellan det cirkulära tänket och våra kompetensområden, det vi gör är en väldigt viktig bidragsfaktor till att lösa de problemformuleringar som finns inom hållbarhet, förklarar han.
Redan 2004 hade Mattias utvecklat en förkärlek för komplicerade varuflöden. Han arbetade på Sonat i tolv år innan han slutade, men det dröjde bara ett par år innan han var tillbaka. När han återvände var det viktigt för honom att ta till vara på den cirkulära filosofin. – Alla företag som tillverkar och säljer saker är beroende av in- och utflöden, det vi jobbar med är att effektivisera dessa och det ligger helt i linje med att också vara miljövänliga. Det är den ena drivkraften, den andra är att det behövs mer komplexa varuflödeslösningar när man ska återvinna och samla upp saker, fler flöden som måste till. Det är två aspekter, som gör att vi har kompetensen och kan bidra till mer cirkulära varuflöden, säger Mattias.
Sonats kunskap, integritet och operativa styrka är även viktiga byggstenar i tillväxt och förändring. Verksamheten grundades under 2000 och har sedan dess skapat en stadig kundbas i både strategiska och operativa uppdrag, under de senaste åren har dock ett övergripande fokus trätt fram och skapat attraktionskraft och med en 80/20 operativt mot strategisk affärsmodell ser Mattias möjligheten till expandering. – Under det senaste årtiondet har vi haft en rad framgångsrika kunder som vi jobbat med långsiktigt, under de kommande åren vill vi växa, genom att utöka paletten av tjänster. Vår plan är att jobba med kompetens och kunskapsförmedling både inom förändringsarbete och effektiva, hållbara varuflödeslösningar, förklarar Mattias.
Att inspirera till kreativ metodik är viktigt för Sonats VD. – Vi är bra på att ta reda på och ställa frågor till kunden och översätta det till vad kunden behöver. Vi gör en utredning, intervjuar nyckelpersoner, och försöker förstå verksamheten. Sen har vi kreativa övningar med kunden så vi får upp en samsyn kring vad som behövs genomföras. Utan ett öppet tillvägagångsätt kan man inte designa rätt plattform, säger Mattias. Ett kreativt inslag är inte unikt, men det är sättet som Sonat så tydligt applicerar kreativitet på logistik som känns nytänkande. – Ofta har kunden en hypotes och nästan alltid hittar vi andra åtgärder som bör vidtas för att nå en konkurrenskraft, men att utmana kräver en integritet och en vilja att arbeta fram anpassade utvecklingar som styrs av kundens behov och inte metodiken i sig, berättar Mattias.
Sonats kontor känns energifyllt, redo för nya problemformuleringar. Mattias välkomnar särskilt flexibilitet och kunskapsöverföring inom arbetslagen, med en orkester av kompetens som målbild. – Vi har en väldigt stark samhörighet och vi är helt beroende av att vi kan jobba tillsammans och använda varandras kompetenser, förklarar Mattias, när kunden inser att de får vår totala kompetens i deras varuflöden känner de sig ofta tryggare och kan ta större risker.
När frågorna går vidare till framtiden lyser Mattias upp, och man ser att det finns många idéer kring hur Sonat verksamhet kommer att ligga i framkant under nästa årtionde. En tillväxtplan har redan utvecklats och fler tjänster kommer successivt in i Sonats erbjudande, Mattias omnämner även fler intressanta partnerskap.
Han berättar om en kultur präglad av mottot ett plus ett blir tre, och man får känslan av att detta också pekar mot ett större ansvar. – Vi har en tydlig roll i arbetet mot en mer cirkulär modell inom varuflöden, säger Mattias. Skulle vi kunna tänka oss ett Sonat designat klimatavtrycksprogram? – Det viktigaste är att skapa en överskådlighet för att sedan kunna sätta press på samtliga kanaler, sammanfattar han, det Sonat gör är att ställa de mest betydelsefulla frågorna först. Några av svaren har ni hört här, och ta vara på möjligheten att se över din verksamhet, eller snarare, undersök potentialen i ditt cirkulära varuflöde.