Med incitament till samarbete
Sonatgrundaren Kjell Rundqvist berättar om vad trettiofem år inom varuflödesindustrin har ställt för krav på samarbeten och vikten av nätverk. Han reflekterar också över hur ny entusiasm för transparens och öppenhet guidar honom och verksamheten in i framtiden.
Att jobba integrerat med gemensamma utmaningar är ledstjärnorna i Sonats varumärkeslöfte. En Sonatanställd jobbar oftast internt hos kunden på löpande basis och har därför alltid som mål att initialt skapa en hållbar relation. Medarbetarna hos Sonat lyckas varje gång, detta genom att jobba som en del av kundens organisation, nyttja horisontella och vertikala kompetenser, samt skapa djup förståelse för kundens affär.
Huvudkontoret i Örebro är en plats där människor sammanstrålar och känner en gemensam trygghet, även om de flesta anställda arbetar med olika lösningar för en rad kunder samtidigt. Redan i receptionen känns Sonat som ett piggt, nystartat företag och inte alls som ett sömnigt kontorslandskap. – Vi har ett enormt fokus, vi tar ner månen för att kunna få till resultatet och kvaliteten för kunden, påpekar Kjell Rundqvist. Sedan är vi stolta över att vi har högt i tak vad gäller utvecklandet av kundens varuflöden och rytm, vi blir en viktig del i kundens verksamhet. Vi är vår kunds logistikfunktion eller kundservicefunktion och gör allt det som kunden måste göra billigare, bättre, effektivare och mer hållbart.
I kundrelationen har alla Sonats medarbetare ett stort mandat att förändra och förbättra verksamheterna långsiktigt. – Vi uppnår våra gemensamt satta mål. Vi är en del av vår kunds organisation och har integrerade strategiska och operativa uppdrag, säger Kjell. Är det något jag har lärt mig så är det att alltid ta med mig frågorna tillbaka till mitt Sonat-team, vi delar våra erfarenheter och hjälps åt att tillsammans hitta de bästa lösningarna.
Att alltid lyckas skapa en ny förmåga hos kunden kan kännas som ambitiöst, men för Sonat är det ett självklart fokus. Denna envisa vinnarskalleanda speglar hur Sonat drivs som verksamhet samt kulturen i varumärket. – Vi ger oss aldrig säger Kjell och ler, det är därför vi vinner kundens lojalitet. Varje gång vi satsar, och skapar en ny förmåga, så lyckas vi med det.
Sonat som verksamhet visar tydligt att de tror på en öppenhet. Kjell framhåller att dagens behov av transparens och överskådlighet skapar nya möjligheter för Sonat att vidga sitt tjänsteutbud. Många av de företag som har valt en långsiktig allians med Kjell och hans medarbetare har som strävan att bli Sverigeledande. Ett bra exempel är byggvarukedjan Byggmax. – De valde oss och satte ett femårskontrakt för att bli bäst i landet. Men för att nå dit måste vi få ordning på varuflödena och skapa tillgång till all flödesinformation, berättar Kjell. – De vet att de behöver förbättra och därför valde de Sonat med ambitionen att öka konkurrenskraften genom en bättre kundresa, effektiviserade kundflöden, sänkta kostnader och en förbättrad service.
Det är närheten till kunden och den tillämpade transparensen som har utökat Sonats kompetens och kvalitet som partner. Det finns idag en uppsjö av tjänster och en systematisk metodik som tillför Sonats skräddarsydda erbjudande. – Till skillnad mot våra konkurrenter jobbar vi brett, allt från operativ daglig problemlösning till strategiska långsiktiga lösningar, precis som företagen själva, och det är där vi vill vara, det är där vi skapar värde till våra kunder, säger Kjell och blickar framåt. – Det är över många olika varutjänster som vi gör som störst nytta. De investeringar som görs är ofta enskilda insatser, medan Sonat skapar en övergripande lösning. Vi utvecklar nu många intressanta retur- och efterköpstjänster och vi ser en ökning i efterfrågan av ett mer cirkulärt varuflödestänk. Det är viktigt för oss att vara lyhörda och anpassa oss till kundens behov, allt för att erbjuda långsiktiga konkurrensfördelar, berättar Kjell medan han ser ut över golvet i Örebro.
Sonat är en snabbfotad och nyskapande verksamhet som insett vikten av samarbeten och öppenhet. Som tjänsteföretag i en värld i förändring är Sonat tydligt lämpade för att bemöta de krav som ställs på både transparens och hållbarhet. För de kommande åren är Kjell hoppfull. – Under tjugo år har vi vuxit och utvecklat Sonat till ett stadigt, gediget och tillförlitligt tjänsteföretag med nyckelkompetenser som överträffar marknaden, säger Kjell Rundqvist. Vi satte redan tidigt stort värde på att vara den optimala medarbetaren, med kunskapsdelning och kreativitet som drivkrafter. Sonat är idag beviset på en tjugoårig varumärkesfilosofi och ett nyskapande förhållningssätt till varuflödesmetodik.