En cirkulär evolution
Svenska Retursystem, ett riksledande cirkulärt system för dagligvarubranschen, har antagit målet att ha fossilfria inrikestransporter senast 2025.
Att bli fossilfri är inte omöjligt, men kräver mod och ett nära samarbete. Hos Sonat har vi arbetat med Svenska Retursystem de senaste tjugo åren för att bygga infrastruktur och rytm kring transporter av returlådor och returpallar, i en strävan att uppnå effektiva transportlösningar.
Sedan Svenska Retursystem introducerade infrastrukturen kring en mer hållbar returlåda 1997, har verksamheten helt revolutionerat logistiken inom dagligvaruhandeln. Med lättare material, bättre ergonomi, förbättrade rengöringsmöjligheter och en livslängd på femton år har returlådorna skapat förutsättningar för återanvändning istället för engångsanvändning.
Under de senaste tjugo åren har Svenska Retursystems hållbara affärsetik och moral blivit verklighet. Tjugoen miljoner returemballage cirkulerar just nu i svenska handelssystem. Medan designen på lådan varit avgörande, har själva logistiktjänsten och tillgängligheten av flödet varit en stor drivkraft för handlaren att införa det hållbara retursystemet.
Det är i det cirkulära utförandet, lådor som slussas ut och kommer tillbaka, men också i återvinningen av kasserade lådor som får en ny livslängd, som den stora potentialen finns. Sonat och Svenska Retursystem förstod tidigt vad en allians kunde frambringa. Kunderna, dvs butikerna, vill självklart ha mer pålitlig logistik och ett snabbare sätt att fylla på varor på hyllan, samtidigt är det viktigt att involvera användaren för att få ett genomslag. Att skapa förmågor kring sortering, lager, kontroller och återvinning är Sonats styrkor. Men en gedigen planering och överblick kunde Svenska Retursystem växa och hantera miljoner lådor och pallar i omlopp.
Både Sonat och Svenska Retursystem har sett stora fördelar med det långsiktiga samarbetet och båda bolagen har vuxit tillsammans, sida vid sida. Antalet returlådor i systemet har utökats, vilket i sin tur ställer nya krav på ett träffsäkert flöde. För tio år sedan var Sonat ansvarig för planering av transport, men idag hanterar och möjliggör Sonat hela den logistiska kedjan från individuella ordrar till övergripande visibilitet, insikter kring rytm samt strategiska analyser för utveckling och förbättring, allt som en naturlig del av Svenska Retursystems logistikfunktion.
Det är i arbetet tillsammans med Svenska Retursystem som Sonat har haft möjlighet att effektivisera, digitalisera och rationalisera. I Sverige finns idag fyra anläggningar: Helsingborg, Örebro, Mölnlycke och Västerås. Under förra året lyckades anläggningarna, i allians med Sonat, minska dagligvaruhandelns koldioxidutsläpp med trettiotvåtusen ton.
Att driva denna typ av målsättning och resultat är betydelsefullt och speglar Sonats kompetenser. Med både en strategisk analys och ett operativt utförande, kan vi i samarbete med SRS hitta framtidens tekniska och miljövänliga lösningar. – Hållbarhet och ekonomi har alltid funnits i vårt DNA, säger Anna Elgh, VD för Svenska Retursystem, våra partners är en helt integrerad del av vår verksamhet och utan goda samarbeten tappar vi kraft.
Vår gemensamma resa fortsätter mot målet att vara fossilfria före 2025. Något som får oss att utveckla idéer kring ny automatisering, tester av elektrifierade lastbilar, kortare distanser och utökande tågtransporter. Det betyder också att vi behöver möta upp med ett gradvis förändrat system för att skapa en smidigare, mer flexibel rytm för Svenska Retursystems 1500 användare.