En inkluderande designprocess
Byredo är ett av världens mest intressanta designföretag, en aktör som 2006 började inom parfymeri men som sedan expanderat till nya produktkategorier, som handväskor, glasögon, skor, herrmode och senast smycken, en resa som tagit verksamheten från lågmäld uppstickare till ett ledande modehus.
På Byredos huvudkontor följs tillväxten noga upp, detta för att kunna tillämpa rätt strategier och uppehålla den kreativa höjden samtidigt som varumärket kvalitetssäkrar leveransen för varje ny produkt. En av dessa strategier var att tidigt arbeta med Sonat för att utveckla metoder för att nå nya marknader med fortsatt hög kvalitet i varje leverans, ett viktigt steg i Byredos trovärdighetsresa från nystartad till betydande aktör.
Stora delar av Byredos affärsutveckling har präglats av mottot, learning by doing, eller att man faktiskt testar olika lösningar tillsammans tills det blir rätt. Ett särskiljande drag är hur verksamheten har lyckat engagera ett nätverk av röster inför varje vägskäl, i en mångsidig allians av kreatörer, ingenjörer och ekonomer. För att få klarhet i vad som krävs för en kvalitativ leverans precis då tillväxtfasen är som brantast, i läget då efterfrågan är större än produktionen, skapade Sonat och Byredo tillsammans en avgörande ny logistikfunktion.
Samarbetet växte under 2010, och nådde precis den kritiska relevansen mellan rationell och emotionell nytta som behövdes för att Byredo skulle lyckas. Många entreprenörer tvingas göra investeringar i en egen intern logistikavdelning, en kostnad som ofta får stora konsekvenser för den kreativa verksamheten. Istället för att själva driva funktioner som blir orimligt dyra, kunde Byredo samspela kring kunskap och kompetenser som anskaffats genom Sonat.
– Vår ambition är att vi ska hålla en hög kvalitet i allt vi gör. Det gäller givetvis även logistiken. I Sonat har vi hittat en partner som kan hjälpa oss att utveckla en logistik som håller lika hög klass som våra produkter, sa Byredos medgrundare, CFO och COO under de första sju åren, Johan Bäcke.
Hos Sonat, betraktar vi skräddarsydda lösningar som en metodik för långsiktig tillväxt. Vi tillför kompetens och kunskap som ett expanderingsverktyg i lägen då man som småföretagare verkligen behöver utveckling, där stora investeringar i logistik inte är ekonomiskt försvarbart, men där rådgivning och arbete i allians blir avgörande för framtidssynen och visionen. För att bli ett globalt varumärke, behövde Byredo göra en rejäl satsning på kvalitet, investera i noga utvalda samarbetspartners, men samtidigt ha ett fast grepp om den konstnärliga utvecklingen. Ett exempel på att detta lyckats, var den logistikfas som trädde i kraft innan Byredo köptes upp av Manzanita Capital, investerarna bakom Diptyque, Malin + Goetz and Space NK.
Bolaget kunde vi flera tillfällen investerat i tunga, dyra funktioner, men istället valde Byredo att vara flexibel och inkluderande. Eftersom lärdomar kunde delas, möjliggjordes lättrörlig utveckling inför stora beslutspunkter. Hur har Byredo fortsatt resan? Designvarumärket fortsätter att nyttja intressanta samarbeten med kreatörer och affärsutvecklare som en central del i varumärkets personlighet. Med produkter sålda i fyrtio länder och en växande produktportfölj, är inkluderingen ett sätt att ta ett fastare grepp om utvecklingen, i lägen då tillförandet av kunskap och kompetens är avgörande.