Kreativ omnikanal
Cervera är Sveriges största butikskedja för kök och heminredning, med en gedigen online plattform samt sjuttiofyra fysiska butiker runt om i landet. Under det senaste årtiondet har Cervera byggt en ny varumärkesposition med visionen att vara i framkant vad gäller produktkvalitet samt som ett föredöme inom medveten konsumtion.
För att komma nå sitt mål och ambition behövde Cervera en partner. Detta för att säkerställa att man inom företaget använde så effektiv och resursstark logistik som möjligt. Sonat blev den givna partnern i ett nytt omtag kring Cerveras kanaler, med en ambition att skapa en kreativ plattform som inspirerar, utmanar, tydliggör, effektiviserar och förbättrar.
Vikten av överskådlighet och transparens är genomgående när man står inför en förändring av en värdedriven verksamhet som samtidigt vill effektivisera. För Sonat handlade Cerveras utmaning om att skapa transparens och samsyn, där varje instrument och kanal kunde orkestreras. Lösningen var, till en början, ett effektivt varuflöde via ett centrallager. Med full kontroll över tillgängligheten i butikerna var centrallagret den främsta komponenten i Cerveras nya strategi. Den nyförvärvade överblicken tillät sedan verksamheten att fokusera på behoven i butik, med en kortare, närmare, mer genomtänkt och effektiv marknadsdistribution.
Med stor tillit, fick Sonat i uppdrag att designa och sedan driva den omfattande omvandlingen, för att till slut överlämna en färdig ny verksamhet. Det fulla ansvaret att bygga och etablera det nya varuflödet blev kärnan i samarbetet.
Det var transparensen i logistiken som blev en drivkraft för att utöka möjligheten för bättre flöden inom Cervera. Detta innebar större volymer av centralt beslutat sortiment, samtidigt som det lokala mandatet för butikschefer att påverka inköp också ökade. Med en snabbare rymt, kunde verksamheten bli smidigare och mer hållbar. Transparensen innebar även nya insikter, och strategiska justeringar till Cerveras struktur, med fokus på att få in nya idéer och ett närmare samarbete med leverantörer.
Cerveras flöden ligger idag mycket nära varumärkets totala affär, inte bara fysiskt men också mentalt. Det är bland annat kortare distanser som har lett till en klimatbesparing på trettio procent. – Vi är övertygade om att en effektiv logistiklösning är avgörande både för att kunna erbjuda våra kunder ett ännu bättre kunderbjudande inom vår e-handel och säkerställa en tillfredsställande varupåfyllnad av våra butiker. Det handlar om såväl kostnadseffektivitet som ökade hållbarhetsmål, säger Peter Rimbäck, VD Cervera till Dagens Näringsliv i en artikel publicerad i december 2019.
Den kreativa och innovativa synen på kanaler och flöden har gjort att Cerveras anställda har kommit närmare både kund, butik och varor. Dessa förstärkta relationer har också gjort varumärket lyhört och mer benäget att ta gemensamma beslut kring hållbarhet och medvetenhet, något som skapat en starkare moral och en röst utåt.
I vårt samarbete med Cervera har Sonat både tillämpat strategiska och partnerskapstjänster som direkt resulterat i tillväxt, lönsamhet och en ny förhållning till varuflöden för både online och fysiska butiker. Den genomarbetade närhet som nu infriats mellan kanaler och lager har varit fundamentet i Cerveras strategi både i den rationella, effektiva benämningen men också i resan mot en hållbar position i kundens varumärkesuppfattning.